tabung masa depan !

Thursday 22 November 2012

cara mengurangkan stress versi islamic

hye u olls !

                 apa khabar korang-II sume ? harap sihat semuanya ya :) korang pernah rasa stress ke ta ? mesti laa pernah kan ? apelaa faa nie ..ngokngek betull ...hukhukhuk .. nie ke muka korang ble stress ? ke lagi cute ? walaupun stress still na control cute kan ? ahahaha 

 




                                  atau          





         meh sini faa bagitao cara na kurangkan stress secara islamic .. kalo na taw , teruskan membaca ye ..


CARA NA KURANGKAN STRESS


1) KORANG BIASAKAN DIRI BERADA DALAM KEADAAN BERWUDUK

cara yang sangat simple utk dibuat kan ? .. alaaaa , bukan susaa pon kalo setakat na berwuduk kan ? ta sampai 10 minit pon .. so, rajin-II kan laa diri anda-II sume utk berwuduk ye .. bila kita berwuduk jiwa kita akan menjadi tenang sebelum melakukan sesuatu perkerjaan .. kerja yang susaa pon akan jadik lagi senang n mudah diselesaikan taw .. then , bila na start buat keje korang tu , jangan laa lupa baca BISMILLAH ye ..hehehe


2) BEBANYAKKAN MEMBACA NOVEL ISLAM YG PALING INDAH IAITU AL-QURAN

kalo korang bole baca 2 3 novel dalam masa seminggu , takan korang taley na baca  2 3 juz quran ataupun surah dalam masa seminggu kan ? (sebagai ingatan utk diri sendiri juga) .. ganjaran yang besar akan korang perolehi bila membaca al-quran walaupun satu ayat ... faa rasa dah ramai yg taw tp ramai juga yg amek mudah je kan ? kalo korang rasa malas sangat , korang baca laa surah yasin .. sejuk ati n tenang jiwa korang bila membaca .. waktu yang paling sesuai bagi kita utk membaca al-quran ialah selepas solat lima waktu ..marilaa kita sume sama-II menjadikan al-quran sebagai teman paling akrab sepanjang waktu .. in shaa Allah tenang jiwa kita sume ..


3) PERBANYAKKAN SOLAT SUNAT

sebagai umat islam , kita sume amat digalakkan melakukan amalan-II sunat .. right ? banyak amalan-II sunat yang bole kita lakukan ..contohnya , solat sunat ..lagipun solat kan sebagai exercise ..solat sunat hajat, solat sunat tasbih, solat sunat taubat antara solat sunat yg terdapat dalam islam.. kita bangun sepertiga malam dan mendirikan solat-II sunat agar beroleh ketenangan n kekuatan daripada Allah .. islam sangat mudah n pada masa yang sama amalan-II ajaran islam dapat menyihatkan tubuh badan kita .. makin banyak kita lakukan amalan-II sunat , makin dekat lah diri kita dengan Allah SWT ..


4) SENTIASA BERDOA KEPADA ALLAH SWT 

korang taw berdoa bole dilakukan pada bila-II masa je kan ? tapi korang taw ta bila waktu yg paling mustajab utk berdoa ? kepada yg belom taw , meh sini faa gtaw ..waktu-II mustajab utk berdoa ialah pada malam jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu subuh, malam hari raya, ketika waktu azan n iqamah .. in shaa Allah , Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-II Nya yg benar-II ikhlas ... moga kita semua berada dalam golongan tersebut ...aminnn ! namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek tanpa usaha yang bersungguh-II .. maka kita perlulaa berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yg Esa..


5) BERSANGKA BAIKLAH TERHADAP ALLAH 

sebagai manusia biasanya kita tidak akan terlepas dari berhadapan dengan ujian dalam hidup kita .. ujian yg paling berat adalah bila kita kehilangan org yg tersayang kan ? korang mesti pernah melalui saat spt nie kan ? .. korang mesti na roh arwah org yg korang sayang aman kan , bebanyaklah berdoa moga mereka dicucuri rahmat n tergolong dalam golongan yg diredhai Allah .. aminnn ! jgn lupa sedekahkan ayat-II quran juga .. semua dugaan n cubaan yg kita lalui bertujuan utk menguji tahap keimanan kita sebagai hamba Allah .. oleh itu , kita mestilah bersangka baik terhadap Allah n jgn menyalahkanNya kerana memberi kita dugaan .. kita juga mesti percaya bahawa ada hikmah di sebalik apa yg berlaku ..


6) MENGHARGAI KEBOLEHAN DIRI KITA

korang tahu ta ape kebolehan diri korang ? ini juga merupakan satu anugerah dari Allah utk kita ..tapi paling penting kita mesti mempunyai kebolehan utk yakin terhadap diri kita sendiri .. confidence level tu penting .. bila kita yakin dgn diri kita, kita takan mempunyai masalah utk melakukan sesuatu pekerjaan yg disuruh oleh pihak laen coz kita yakin kita bole buat kerja tu tanpa sebarang masalah .. ape yg penting ? kerjasama ..ehh-II , tu wonderpet punya lagu ...overr laa pulak ..hihihi .. ape yg penting , kita mestila menghargai kebolehan diri sendiri n memulakan hari-II kita dengan ceria ..


7) CINTAILAH DIRI SENDIRI

ada sepotong hadis yg mengatakan " cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai orang laen " .. melalui hadis nie kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu sebelom mencintai org laen .. tapi cinta terhadap Allah SWT adalah segala-galanya ..ingat taw wahai sahabat sume !


thanxs kepada yg sudi baca .. sila hentam LIKE ye :D




1 comment:

copyright by fathihah hashim aka mcQaQ aShie